Sosiaalisen median käyttö kasvoi vuonna 2020

sosiaalinen media, mobiili, sovellus, älypuhelin

Sosiaalisen median käyttö kasvoi huomattavasti vuonna 2020

Sosiaalisen median käytössä huomattiin globaalisti selkeä kasvu vuoden 2020 aikana. 3,81 miljardia ihmistä käytti sosiaalista mediaa maailmanlaajuisesti vuonna 2020, melkein kaksinkertaisesti verrattuna vuoden 2015 2,07 miljardiin. Pandemiavuosi muutti huomattavasti netin käyttö- ja viestintätottumuksiamme. Muutoksia tutkittiin ja raportoitiin myös Suomessa.

Tilastokeskus julkaisi marraskuussa Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen tulokset, joista selviää mm. internetin käyttö ja yleiset käyttötarkoitukset sekä suomalaisten suosimat sosiaalisen median kanavat.

82 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista käytti internetiä useasti päivässä. Suomalaiset käyttävät internetiä yleisimmin viestintään, medioiden seuraamiseen, ostoksiin ja asioiden hoitamiseen. Nykyään myös esimerkiksi kodinkoneita sekä lämmitys- ja turvajärjestelmiä, ohjataan netin kautta.

Yleisin viestintätapa on sähköposti, jota käytti 87 prosenttia 16–89-vuotiaista. Älypuhelimella oli pikaviestinyt 76 prosenttia ja internet-puheluita soittanut 72 prosenttia suomalaisista. Internet-puheluiden soittaminen yleistyi vuodessa 12 prosenttiyksikköä. Kasvua selittää luultavasti pandemia-ajan sosiaalisten kontaktien rajoittaminen.

Sosiaalisen median kanavien suosio

Reilu vuosi sitten yhteisöpalveluita, eli sosiaalista mediaa käytti 61 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista. Vuonna 2020 luku oli noussut jopa 69 prosenttiin. Aikaisempina vuosina muutokset olivat selkeästi pienempiä ja luku oli pyörinyt n. 60 prosentissa.

sosiaalinen media, älypuhelin, sovellus,

Vuonna 2020 sosiaalisen median käyttö kasvoi erityisesti iäkkäämpien, eli 65–89-vuotiaiden keskuudessa.

Tutkimuksessa mainitaankin ”koronakevään” vaikutuksista, sosiaalisen viestinnän ja yhteydenpidon siirtymisestä verkkoon sekä ikäihmisten motivoitumisesta oppimaan uusia some-taitoja sosiaalisten yhteyksien säilyttämiseksi.

Tilastokeskus tutki myös eri somekanavien käyttöä.

Suomalaisten (16–89-vuotiaiden) suosimat kanavat:

  1. Facebook, jota seurasi 58 prosenttia.
  2. WhatsApp 50 prosentilla.
  3. Instagram 39 prosentilla.

Kaikki edellä mainitut sovellukset ovat Facebookin omistamia.

SnapChat oli seuraavaksi suosituin 14 prosentilla ja hieman yllätyksenä, häntäpäässä sitä seurasivat Twitter ja LinkedIn, molemmat 13 prosentilla. Suomessa Twitter ja LinkedIn eivät ole kanavien kärjessä, toisin kuin muualla maailmassa. Olettaisin kuitenkin että kanavien suosioon on tulossa hiljalleen kasvua myös Suomessa.

Vähiten käytettyjä olivat uusimmat tulokkaat TikTok (6 %) ja Jodel (5 %).

tilastokeskus, taulukko, yhteisöpalvelut
Seuratut yhteisöpalvelut 2020, %-osuus väestöstä. Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2020, Tilastokeskus

Tutkimuksen tiedot kerätiin web-lomakkeella ja puhelinhaastatteluilla 20.3. ja 10.6 välisenä aikana. Tutkimuksen tulokset: Internetin käyttö medioiden seuraamiseen ja viestintään lisääntynyt

Sosiaalisen median merkitys yrityksille

Ostosten suorittaminen verkossa on maailman nykytilanteessa turvallisempaa ja vaivattomampaa. Jopa osa ikäihmisistä on nykyään tavoitettavissa verkossa.

Toimivien ja hyödyllisten verkkosivujen olemassaololla sekä sosiaalisen median läsnäololla ja tavoitettavuudella on entistä suurempi merkitys yrityksille. Sosiaalisessa mediassa yrityksellä on käytössään suorat kanavat vaalia vanhoja asiakkuuksia sekä tavoittaa potentiaaliset uudet asiakkaat.

Tutkimukset ihmisten verkkokäyttäytymisestä ja suosituimmista sosiaalisen median kanavista ovat hyödyllisiä lähteitä yrityksesi digimarkkinointia suunnitellessa. Näet suoraan mitä kanavia yrityksesi asiakasryhmät ja ostajapersoonat suosivat. Voit varmistaa että olet kohdistanut organisaatiosi digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin oikeaan paikkaan.

Muutoksia ja kasvua tulkitessa voit myös ennakoida, mitkä kanavat mahdollisesti nousevat laajemman yleisön suosioon tulevaisuudessa.

sosiaalinen media, verkkosivut, tietokone, mobiili, älypuhelin,

Löydä uutta ja syvennä asiakaskokemusta

Me MediaBotilla autamme kohdistamaan viestintäsi yrityksellesi otollisiin kanaviin. Ylläpidämme ja lisäämme brändisi näkyvyyttä ja syvennämme asiakassuhteita. Olemme puolestasi aktiivisesti läsnä valituilla kanavilla, ylläpidämme ja kasvatamme yrityksesi tunnettavuutta ja lisäämme liikennettä ja konversioita sivuilla.

Teemme alkuun arvion, missä ja millä keinoin yritykselläsi on potentiaalia kasvaa ja toteutamme suunnitelman ja säännöllisen raportoinnin yhdessä sovitun aikataulun mukaisesti. Osaava tiimimme ottaa sisällöntuotannossa ja viestinnässä huomioon yrityksesi ja brändisi viestinnän sävyn, visuaaliset aspektit ja toimialan sidosryhmät.

Ota yhteyttä – tai varaa aika verkkotapaamiselle. Kerromme mielellämme lisää meistä ja palveluistamme!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Recent post

Kuinka luoda sosiaalisen median sisältökalenteri?

Sosiaalisen median sisältö- ja julkaisukalenteri on tärkeä työväline julkaisujen kokonaisvaltaiseen suunnitteluun sekä julkaisujen jatkuvuuden varmistamiseksi. Onko yrityksellänne otettu sisältökalenteri käyttöön?  Mikä on sosiaalisen median sisältökalenteri

Read More »

Twitter-maininnat somevirrassa

Twitter-maininnat ovat yleinen tapa olla yhteydessä ja vuorovaikutuksessa yritysten ja organisaatioiden kanssa. Monet käyttävät niitä omien positiivisten kokemusten jakamiseen, tai ilmaisemaan pettymyksiä ja mahdollisia parannusehdotuksia.

Read More »